Veilige stad

In 2021 kopte de VRT nog met de titel: 'Vilvoordenaar voelt zich volgens stadsmonitor het meest onveilig’. Voor de PVDA is het een grondrecht dat inwoners zich veilig voelen in hun stad. Hierdoor zetten wij in op preventieve maatregelen om de veiligheid te garanderen in plaats van achter de feiten aan te hollen. Om het groeiende aantal misdrijven een halt toe te roepen, willen we ook verder investeren in meer wijkagenten die zowel preventief te werk kunnen gaan als direct kunnen ingrijpen.

Wat wij willen

Eén. Meer wijkagenten op het terrein

• We willen met de PVDA terug naar verschillende lokale commissariaten en wijkagenten, niet enkel één centraal gebouw op de Schaarbeeklei.
  • We verkiezen politie die door onze stad patrouilleren zowel te voet als met de fiets. Wij vinden het essentieel dat de politie ten dienste staat van de gemeenschap.
  • Met de PVDA willen we terug een verbinding tussen wijkagenten, gemeenschapswachten en parkwachters.
  • Met de PVDA pleiten we voor een betere samenwerking met de federale politie om de georganiseerde misdaad van de drugscriminaliteit die aanwezig is in onze stad, keihard aan te pakken.
  • Met een lokale werking kunnen agenten sneller ingrijpen bij problemen en preventief te werk gaan.

Meer achtergrondinformatie

Twee. Goede openbare straatverlichting

• Een goede openbare verlichting, ook na middernacht, zorgt voor een beter veiligheidsgevoel.
  • We willen de politieke besparingsmaatregelen om straatverlichting te doven na middernacht terugdraaien.
  • Goed verlichte straten zorgen voor een vermindering van vandalisme en diefstallen. Tegelijkertijd is het een effectieve maatregel om het aantal verkeersongevallen te verlagen.
  • Als energiebesparende maatregel maken we een omslag naar LED verlichting.

Meer achtergrondinformatie