Parkeren
Parkeerboetes moeten er niet zijn om de stadskas te spijzen. Verder is het ook zeer bedenkelijk dat de stad het beheer van de scancar in handen laat van een privébedrijf dat hiermee winst gaat maken. Door een petitie van de PVDA in Vilvoorde hebben we al een overwinning binnen gehaald door de eerste bewonerskaart te verlagen van 50 euro naar 20 euro. Met de steun van de Vilvoordenaars kunnen we ons parkeerbeleid terug in handen nemen en niet overlaten aan privébedrijven die er winst op maken. Parkeerboetes gaan er niet voor zorgen dat bewoners minder naar de auto grijpen. Door extra investeringen in ons openbaar vervoer kunnen we meer mensen overtuigen om de bus of de trein te nemen in plaats van de auto.
Wat wij willen
Eén. Stop de scancar
- Met de PVDA willen we de scancar afschaffen.
- We zetten de samenwerking met Apcoa stop: de stad moet het parkeerbeleid terug in eigen handen nemen.
Meer achtergrondinformatie
Momenteel rijdt er in Vilvoorde een scancar die de bewoners van Vilvoorde veelvuldig beboet. Het is niet de bedoeling dat de openbare parkeerplekken er zijn om de stadskas en de kassa van het privébedrijf Apcoa te spijzen. Wij willen met de PVDA Vilvoorde ons eigen parkeerbeleid terug in handen nemen en dit niet overlaten aan Apcoa. Door in gesprek te gaan met bewoners kunnen we de pijnpunten van ons parkeerbeleid onderzoeken en inspelen op de noden van de Vilvoordenaars.
Twee. Een toegankelijke en goedkopere bewonerskaart
- We willen met de PVDA de prijs van de tweede bewonerskaart verlagen.
- We stellen de parkings van warenhuizen, bedrijven en stadsdiensten 's nachts en in het weekend open voor buurtbewoners met een bewonerskaart.
Meer achtergrondinformatie
Met de PVDA Vilvoorde hebben we de eerste bewonerskaart al kunnen verlagen van 50 euro naar 20 euro. Wij willen onze campagne van betaalbare dienstverlening doortrekken naar het goedkoper maken van de tweede bewonerskaart. Een tweede bewonerskaart kost al 100 euro, en daarbovenop moet er nog een gunsttarief betaald worden. Wij willen de prijs van de tweede bewonerskaart verlagen.
Veel mensen gebruiken hun auto overdag. ’s Avonds moeten ze heel lang naar een parkeerplaats zoeken voor de nacht. Net dan staan heel wat parkeerterreinen van winkels, bedrijven en openbare diensten leeg. De oplossing ligt voor de hand: zorg dat buurtbewoners daar tijdens de sluitingsuren hun wagen kunnen achterlaten. Dat nemen we op in het vergunningsbeleid. Met een duidelijke signalisatie en automatische nummerplaatherkenning kan je garanderen dat alleen mensen met een bewonerskaart die zich registreren, op deze buurtparkings kunnen parkeren, en enkel tijdens de toegelaten uren. En als iemand te lang blijft staan, komt de stad tussen.